«Ο μοναδικός τρόπος που τα έργα του σπουδαίου αυτού δημιουργού «συνομιλούν» με το αστικό περιβάλλον και τον δημόσιο χώρο, αλλά και οι μικρότερης κλίμακας δημιουργίες του αποκαλύπτουν την πολύπλευρη προσωπικότητα ενός κορυφαίου, διεθνώς διακεκριμένου γλύπτη της Διασποράς, συμπολίτη μας και πολίτη του κόσμου.
Η Δημοτική μας Πινακοθήκη, με διαρκή εξέλιξη και τεράστια προσφορά στην εικαστική αισθητική παιδεία όλων των Λαρισαίων -και όχι μόνον- είναι ένας πολύβουος οργανισμός παραγωγής πολιτισμού, με πολλαπλό ρόλο καλλιτεχνικής αλληλεπίδρασης και διαλόγου με τους πολίτες. Ανοίγει δρόμους, κυριολεκτικά και μεταφορικά, δρόμους πολιτισμού, δρόμους γνώσης, δρόμους που συνδέουν το σήμερα με το αύριο της πόλης μας», τόνισε, μεταξύ άλλων, ο κ.Μαμάκος
Έμπνευση
«Η έκθεση-αφιέρωμα στον διεθνούς φήμης Λαρισαίο γλύπτη Φιλόλαο Τλούπα είναι ένα πολύ σημαντικό πολιτιστικό γεγονός τόσο για τη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας-Μουσείο Γ. Ι. Κατσίγρα όσο και για την πόλη της Λάρισας και για την Ελλάδα. Στόχος μας είναι η έκθεση αυτή να αποτελέσει την αφορμή για να κατανοήσουμε την αξία του έργου του και τη φιλοσοφία του, να αφομοιώσουμε τα μηνύματά του και να τα μεταδώσουμε στους πολίτες, ώστε να μείνουν παρακαταθήκη στις επόμενες γενιές, μέσα και από ένα κύκλο ξεναγήσεων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
Το παράδειγμα του Φιλόλαου πρέπει να μας εμπνεύσει, αν θέλουμε να αναβαθμίσουμε το δημόσιο χώρο. Να υιοθετήσουμε τους τρόπους που παρενέβαινε και “εξανθρώπιζε” το αστικό περιβάλλον, είτε επρόκειτο για χώρους αναψυχής και ψυχαγωγίας, είτε για χώρους τέχνης και πολιτισμού. Πίστευε πως η αισθητική αναβάθμιση των δημοσίων χώρων και κτηρίων συντελεί στη βελτίωση της αισθητικής, της ποιότητας της ζωής του πολίτη και της καθημερινότητάς του», τόνισε η Αντιπρόεδρος της Δημοτικής Πινακοθήκης, κ.Κατερίνα Κόσσυβα.
Οι διαφορετικές όψεις του Φιλόλαου
Στις διαφορετικές όψεις του Φιλόλαου, ως δημιουργού, αναφέρθηκε η κόρη του Λαρισαίου γλύπτη, κ.Ιζαμπέλ Τλούπα, υπογραμμίζοντας πως η έκθεση δίνει την ευκαιρία σε όλους να ανακαλύψουν πολλά περισσότερα για τη ζωή και το έργο του. «Ο Φιλόλαος ήταν ένας άνθρωπος που λάτρευε την δουλειά του, δεν έπαυε ποτέ να δουλεύει, ευτυχής, και που θεωρούσε τον εαυτό του καλλιτέχνη-χειροτέχνη. Τα καλοκαίρια στην Ελλάδα, μάζευε ξύλα στην παραλία, φθαρμένα από το κύμα ή δούλευε στον τόρνο του μαραγκού που ήταν του πατέρα του, και δημιουργούσε ξύλινους πίνακες, γεμάτα ποίηση και χιούμορ. Τη δεκαετία του ΄60, έφτιαξε διάφορα κιβώτια, καθρέφτες, αντικείμενα της καθημερινής ζωής, από ανοξείδωτο ατσάλι, παράξενα ζώα από πηλό εμπνευσμένα από την φαντασία του. Αυτά τα έργα είναι μία άλλη όψη του Φιλόλαου, πιο οικεία. Στην έκθεση αυτή θα δούμε και σχέδια, αυτά που ζωγράφισε πριν μπει στην Καλών Τεχνών ή την εποχή των σπουδών του και τα πρώτα χρόνια στο Παρίσι, δηλαδή πριν αφιερωθεί οριστικά στην γλυπτική. Και αυτά τα σχέδια, κάτι λένε για τον άνθρωπο Φιλόλαο», σημείωσε χαρακτηριστικά η κ.Τλούπα.
Τέχνη “σημαίνουσα”
Στην έμφυτη, όπως τη χαρακτήρισε, ανάγκη για δημιουργία έργων μεγάλης, κυρίως, κλίμακας, αλλά και στην έλξη του Φιλόλαου από τις προκλήσεις και τις δυνατότητες της μνημειακής τέχνης, αναφέρθηκε ο επιμελητής και Λαρισαίος εικαστικός, κ.Ανδρέας Γιαννούτσος. «Ο Φιλόλαος, υπηρετεί εξαρχής συνειδητά μια τέχνη “σημαίνουσα”, τέχνη που μακριά από τα Μουσεία, διαλογικά ανθρωπιστική, σύγχρονη, ζωντανή και παρούσα, καθίσταται κοινωνικά επωφελής, χρηστική και αναγκαία, που τολμηρά παρεμβατική και στοχεύει προσηλωμένα στην αναβάθμιση και ψυχαγωγία (αγωγή της ψυχής), την καλυτέρευση του τρόπου ζωής του πολίτη. Η τέχνη όπως ο ίδιος λέει, οφείλει να διαπερνά τη ζωή, να την υπηρετεί, αλλά και να υπηρετείται από την ίδια.
Τα γλυπτά του μνημειακού κυρίως χαρακτήρα, αφήνουν τη σφραγίδα του μεγαλείου τους από την πατρίδα του τη Λάρισα, το Αλκαζάρ και το Μνημείο Εθνικής Αντίστασης, έργο του σε ατσάλι, τις γλυπτές συνθέσεις τους, τους “θάμνους”, έργα ανάπλασης της παραλίας στον Άναβρο Βόλου, έως τις λαμπερές Βερσαλίες και την Τουλούζη. Τη δουλειά του διακρίνει η λιτότητα, η καθαρότητα και αναλογία της πλαστικής του, η αφαίρεση, ο εσωτερικός ρυθμός, οργανικότητα, αλλά και λειτουργία της φόρμας. Ο ίδιος θεωρεί την γλυπτική απαραίτητο συστατικό στοιχείο της σύγχρονης αστικής αρχιτεκτονικής, του χώρου αλλά και της πολεοδομίας, περισσότερο σήμερα όπως λέει που οι πόλεις φαντάζουν άψυχες και απρόσωπες», σημείωσε, μεταξύ άλλων, στην τοποθέτησή του ο κ.Γιαννούτσος.
Εγκαίνια
Υπενθυμίζεται ότι τα εγκαίνια της έκθεσης-αφιερώματος στον Φιλόλαο Τλούπα θα γίνουν το Σάββατο, 28 Σεπτεμβρίου, στις 7.30 μ.μ., στην αίθουσα «Ειρήνης Κατσίγρα» της Δημοτικής Πινακοθήκης Λάρισας – Μουσείου Γ.Ι.Κατσίγρα.
Η έκθεση περιλαμβάνει έργα από όλες τις περιόδους της καλλιτεχνικής παραγωγής του καλλιτέχνη, τόσο των έργων της δημόσιας γλυπτικής και της μεγάλης κλίμακας μνημειακού χαρακτήρα όσο και των γλυπτών του συνθέσεων με βιομηχανικά υλικά, όπως το πλυμένο σκυρόδεμα και τον ανοξείδωτο χάλυβα όσο και έργων μικρότερης κλίμακας του εργαστηρίου, κατασκευών από πηλό, ξύλο, σίδηρο ή ανοξείδωτο χάλυβα. Θα εκτεθούν επίσης χαρακτηριστικά του έργα σε πηλό και ξύλο οι περίφημες «Γκογκότες», ζωόμορφα πλάσματα του μύθου και έργα που απεικονίζουν θαλασσινά τοπία τα οποία συνέθεσε από ξύλα που τα έχει λειάνει η θάλασσα, μακέτες και έργα σε σίδηρο αλλά και ανοξείδωτο χάλυβα, χρηστικά αντικείμενα της καθημερινότητας φιάλες, κούπες, καρέκλες κ.α, κοσμήματα.
Είσοδος ελεύθερη
Διάρκεια έκθεσης: 28 Σεπτεμβρίου 2024 έως τον Ιανουάριο του 2025.
Πληροφορίες : dplarisas@yahoo.gr